Ontwikkelingen en werkzaamheden van de Kerkrentmeesters
Brand fietsenstalling: We zijn momenteel bezig met de voorbereidingen tot herstel van de door brand beschadigde fietsenstalling. We hebben echter nog geen zicht op wanneer we deze weer in gebruik kunnen nemen.
Ankerdak: De vergunning voor het voorzien van nieuwe pannen en latten op het Ankerdak is aangevraagd. We wachten op goedkeuring zodat de aannemer verder kan met voorbereiden van deze werkzaamheden.
Dubbel glas bijgebouwen: De aannemer heeft twee opties voorbereid voor het voorzien van de oude ramen van de bijgebouwen van speciaal dubbel glas. Dit is nodig om te voorkomen dat de ramen beslaan en om zo weer te voorkomen dat het schilderwerk aan de buitenzijde niet steeds vroegtijdig loslaat. We moeten nog een keuze maken tussen de twee voorgestelde opties. Het zal een flinke investering worden die we natuurlijk willen terugverdienen met minder schilderwerk in de toekomst en besparing op de stookkosten.
Monumentenwacht inspectie: De Monumentenwacht is op inspectie geweest en heeft een rapport opgesteld. We zullen ons verdiepen in de benodigde werkzaamheden en deze inplannen en uitvoeren.
Schilderwerk: Er is een offerte aangevraagd voor al het buitenschilderwerk van de kerk en bijgebouwen. We wachten momenteel op de terugkoppeling van de aannemer.
Wit Hek: Het witte hek naar het grindplein is gerestaureerd en zal spoedig worden teruggeplaatst.
Brandblussers en noodverlichting: Alle brandblussers en noodverlichtingen zijn vervangen en voldoen weer aan de veiligheidsnormen. We kregen van de brandweer en het beveiligingsbedrijf een compliment over ons vlucht en veiligheidsplan.
Straatje bij de ingang: Het straatje bij de ingang van de kerk is opnieuw gelegd om struikelen te voorkomen en de toegankelijkheid te verbeteren.
Oude deur van de zij ingang: De oude deur naar het baken is weer klemvrij gemaakt door een aantal vrijwilligers.
Arbowetgeving en beleid: We zijn bezig met het omzetten van de Arbowetgeving naar een beleid dat past bij onze kerk. Dit beleid zal hopelijk eind dit jaar worden geïmplementeerd. Denk daarbij aan korte taakomschrijvingen voor vrijwilligers en bijvoorbeeld richtlijnen voor veilig werken.
Rentmeesterlijk beleid: We maken goede vooruitgang met het opstellen van een beleidsplan voor alle rentmeesterlijke zaken, inclusief een werkplan. Dit moet het voor toekomstige rentmeesters efficiënter en duidelijker maken om hun taken gestructureerd uit te voeren.
Pastorieplannen: Er komt een informatieavond in september waarop we u zullen informeren over de (ver)bouwplannen voor de pastorie en waarbij u vragen kunt stellen. Datum en tijd volgen nog.
Kerkenvisie: Samen met andere kerkeigenaren uit Midden-Delfland en de gemeente Midden-Delfland werken we aan een kerkenvisie. Voor onze kerk hebben we 4 speerpunten aangedragen waar we graag samen met de gemeente MD naar toe willen werken. Deze punten zijn:
1) de ontwikkeling van de pastorie naar een duurzame woonomgeving voor meer mensen.
2) de instandhouding van de kringloop door te zoeken naar een permanente huisvesting.
3) de openstelling van de kerk breder maken dan alleen in de zomer.
4) het betrekken van Het Baken voor vergaderingen en dergelijke voor gemeenteambtenaren.
Verder lopen er nog initiatieven met de andere kerken, bijvoorbeeld om kerkenpaden weer in de belangstelling te krijgen.
Vacature: Tot slot zijn we nog op zoek naar een nieuwe penningmeester omdat Michel Brik ons na vele jaren dienst gaat verlaten. Geïnteresseerden kunnen gerust informeren naar de inhoud van het werk bij Michel, penningmeester@protestantschipluiden.nl
Verder zijn we dankbaar dat het College van Kerkrentmeesters verder op sterkte is. Mag ik dan ten overvloede nog even het team aan u voorstellen?
Het team:
Ingrid Scholtz, secretaris
Wil Dijkshoorn, omzien naar vrijwilligers
Wil Ouwendijk, beheer van de gebouwen
Robert van der Linde, beleid, Arbo, veiligheid, werkplannen
Adri van Schie, onderhoud en techniek
Michel Brik, penningmeester (vacant)
Gerard Mostert, voorzitter
Een vriendelijke groet namens het college,
Gerard Mostert
Ankerdak: De vergunning voor het voorzien van nieuwe pannen en latten op het Ankerdak is aangevraagd. We wachten op goedkeuring zodat de aannemer verder kan met voorbereiden van deze werkzaamheden.
Dubbel glas bijgebouwen: De aannemer heeft twee opties voorbereid voor het voorzien van de oude ramen van de bijgebouwen van speciaal dubbel glas. Dit is nodig om te voorkomen dat de ramen beslaan en om zo weer te voorkomen dat het schilderwerk aan de buitenzijde niet steeds vroegtijdig loslaat. We moeten nog een keuze maken tussen de twee voorgestelde opties. Het zal een flinke investering worden die we natuurlijk willen terugverdienen met minder schilderwerk in de toekomst en besparing op de stookkosten.
Monumentenwacht inspectie: De Monumentenwacht is op inspectie geweest en heeft een rapport opgesteld. We zullen ons verdiepen in de benodigde werkzaamheden en deze inplannen en uitvoeren.
Schilderwerk: Er is een offerte aangevraagd voor al het buitenschilderwerk van de kerk en bijgebouwen. We wachten momenteel op de terugkoppeling van de aannemer.
Wit Hek: Het witte hek naar het grindplein is gerestaureerd en zal spoedig worden teruggeplaatst.
Brandblussers en noodverlichting: Alle brandblussers en noodverlichtingen zijn vervangen en voldoen weer aan de veiligheidsnormen. We kregen van de brandweer en het beveiligingsbedrijf een compliment over ons vlucht en veiligheidsplan.
Straatje bij de ingang: Het straatje bij de ingang van de kerk is opnieuw gelegd om struikelen te voorkomen en de toegankelijkheid te verbeteren.
Oude deur van de zij ingang: De oude deur naar het baken is weer klemvrij gemaakt door een aantal vrijwilligers.
Arbowetgeving en beleid: We zijn bezig met het omzetten van de Arbowetgeving naar een beleid dat past bij onze kerk. Dit beleid zal hopelijk eind dit jaar worden geïmplementeerd. Denk daarbij aan korte taakomschrijvingen voor vrijwilligers en bijvoorbeeld richtlijnen voor veilig werken.
Rentmeesterlijk beleid: We maken goede vooruitgang met het opstellen van een beleidsplan voor alle rentmeesterlijke zaken, inclusief een werkplan. Dit moet het voor toekomstige rentmeesters efficiënter en duidelijker maken om hun taken gestructureerd uit te voeren.
Pastorieplannen: Er komt een informatieavond in september waarop we u zullen informeren over de (ver)bouwplannen voor de pastorie en waarbij u vragen kunt stellen. Datum en tijd volgen nog.
Kerkenvisie: Samen met andere kerkeigenaren uit Midden-Delfland en de gemeente Midden-Delfland werken we aan een kerkenvisie. Voor onze kerk hebben we 4 speerpunten aangedragen waar we graag samen met de gemeente MD naar toe willen werken. Deze punten zijn:
1) de ontwikkeling van de pastorie naar een duurzame woonomgeving voor meer mensen.
2) de instandhouding van de kringloop door te zoeken naar een permanente huisvesting.
3) de openstelling van de kerk breder maken dan alleen in de zomer.
4) het betrekken van Het Baken voor vergaderingen en dergelijke voor gemeenteambtenaren.
Verder lopen er nog initiatieven met de andere kerken, bijvoorbeeld om kerkenpaden weer in de belangstelling te krijgen.
Vacature: Tot slot zijn we nog op zoek naar een nieuwe penningmeester omdat Michel Brik ons na vele jaren dienst gaat verlaten. Geïnteresseerden kunnen gerust informeren naar de inhoud van het werk bij Michel, penningmeester@protestantschipluiden.nl
Verder zijn we dankbaar dat het College van Kerkrentmeesters verder op sterkte is. Mag ik dan ten overvloede nog even het team aan u voorstellen?
Het team:
Ingrid Scholtz, secretaris
Wil Dijkshoorn, omzien naar vrijwilligers
Wil Ouwendijk, beheer van de gebouwen
Robert van der Linde, beleid, Arbo, veiligheid, werkplannen
Adri van Schie, onderhoud en techniek
Michel Brik, penningmeester (vacant)
Gerard Mostert, voorzitter
Een vriendelijke groet namens het college,
Gerard Mostert
terug